Kafe. Pro spoustu lidí se jedná o naprosto zásadní věc. Nejde říct jen nápoj, protože pro mnoho lidí představuje rituál, chvilku klidu a pohody, při které mohou upíjet svou oblíbenou kávu. Kdo mezi ně patří, ten určitě rád experimentuje a navštěvuje nejrůznější kavárny a často hledá takovou, která by mu vyhovovala skutečně naprosto ve všem. Při takovém hledání může leckoho napadnout, že si otevře kavárnu vlastní. Skvělou se vším všudy, bez kompromisů a přesně tak, jak si sám představuje. Víte ale, jak na to? Pokud ne, máme pro vás 10 základních rad k tomu, jak otevřít kavárnu.

1.     Vypijte hodně kávy a vše si sami vyzkoušejte.

Pokud chcete někomu kávu prodávat a podávat, měli byste se v ní nejprve sami perfektně vyznat. A k tomu rozhodně nestačí, že si budete každé ráno po dobu x let dávat doma stále stejné kafe. Měli byste nejen všechny typy kávy ochutnat, ale měli byste se je také naučit připravovat. Vědět, co přesně to obnáší a jaké drobné detaily mohou vést k lahodnější chuti v přípravě dané kávy. Pokud si na to sami netroufáte, určitě byste měli navštívit nějaký baristický kurz, kde vám vše předvedou a vysvětlí.

Asi nejlepší rada k tomu, jak otevřít kavárnu, a vlastně jakýkoli jiný podnik, je držet se „Baťovských“ pravidel. Jedno z nich říká, že byste měli umět vše od píky. Každý majitel by měl vědět, co přesně obnáší práce v jeho kavárně. Díky tomu tak budete nejen lépe rozumět zaměstnancům, ale také budete s jistotou vědět, kdy vám říkají pravdu a kdy z vás naopak dělají hlupáka.

2.     Sestavte si podnikatelský plán na otevření kavárny

Pokud začínáte s jakýmkoli novým byznysem, určitě budete potřebovat sestavit podnikatelský plán. Jestli jste to nikdy nedělali, určitě na webu najdete dostatek šablon k tomu, jak sestavit byznys plán. Vždy samozřejmě záleží na tom, jak moc do hloubky chcete jít a jak moc se v tématu vyznáte, ale podnikatelský plán by měl obsahovat vše k tomu, jak bude vaše podnikání fungovat číselně, tedy finančně.

Zohlednit byste tak měli všechny náklady, které budete pro otevření podniku muset zrealizovat. Stejně tak byste měli započítat náklady průběžné, tedy takové, které budete muset vydat každý měsíc, kdy bude váš nový podnik fungovat.

Druhou stranu podnikatelského plánu by měly samozřejmě tvořit předpokládané příjmy. Zde je dobré nepracovat pouze s jedním číslem, ale udělat si rozpad toho, kolik plánujete vydělat na čem. Pokud tedy otevíráte kavárnu, můžete si příjmy rozdělit například na samotnou kávu, sladké občerstvení, snídaně a podobně.

Podnikatelský plán se vždy sestavuje na určité období, nejčastěji na jeden rok, abyste mohli následně vyhodnotit, jak si vaše podnikání oproti plánu stojí. Na základě toho je pak možné hledat prostor pro zlepšení, případně vyhodnotit další fungování podniku.

3.     Kde kavárnu otevřete a jaká je vaše konkurence?

Asi nejdůležitější bod na seznamu věcí, které je potřeba, pokud přemýšlíte jak otevřít kavárnu. Místo. S nadsázkou by se dalo říci, že pokud budete mít skvělé místo, máte z poloviny vyhráno. Samozřejmě také platí, že čím lukrativnější místo, tím vyšší cena nájmu. Je proto důležité zvážit, jestli se vyplatí připlatit si za takové místo, nebo zda je možné nějak ohnout koncept kavárny tak, aby fungoval adekvátně vašim finančním možnostem.

Ne každý musí nutně otevírat kavárnu s honosným interiérem a s mnoha místy k sezení. Dobře výdělečný podnik může být i kavárna, která prodává kávu pouze do kelímku s sebou například těm, kteří ráno spěchají do práce. Proměnných je spousty a každý si musí najít svou vlastní cestu, ale vždy platí, že žádná nemusí být špatná.

Co ale musíte prověřit pokaždé, je to, jaká je konkurence v místě vašeho podnikání. Pokud si budete chtít otevřít podnik s velmi podobným zaměřením vedle někoho, kdo má dobré ceny, věrné zákazníky a působí v místě dlouho, bude to určitě trochu oříšek. Vždy je dobré přijít s něčím trochu novým, co právě vám dá konkurenční výhodu, kterou nebudou moct zákazníci ignorovat.

4.     Vybavení kavárny

Vybavení kavárny bude nejspíše tou největší jednorázovou investicí, kterou budete muset při otevření kavárny vynaložit. Musíte vybavit interiér, zázemí, sociální zařízení pro hosty, ale také pořídit veškeré stroje spojené s provozem a v neposlední řadě také kvalitní kávovar. Investice do kávovaru může být často opravdu vysoká a tak je možné, že využijete některou z možností financování takového stroje, případně poté pronájem stroje od vašeho dodavatele kávy.

Vybavení kavárny musí být nedílnou součástí vašeho byznys plánu, ale z našeho pohledu je právě tento bod tak důležitý, že si určitě zaslouží vaši plnou pozornost. V případě vybavení kavárny se také řiďte heslem, že kvalita by měla vždy být rozhodujícím prvkem, nikoli cena. Vyšší investice se vám často vrátí právě ve spolehlivosti a delší živonotnosti.

5.     Jak otevřít kavárnu: Papírování – úřední formality a povolení

Každé podnikání s sebou přináší povinnosti, které jsou dané zákonem a v případě restauračních a kavárenských zařízení tomu není jinak. Možná dokonce spíše naopak. Vedle povinnosti zřízení živnosti, vedení účetnictví a dalších finančních záležitostí budete muset také splnit nejrůznější hygienické a bezpečnostní normy, které jsou navíc často kontrolovány a tvrdě postihovány. Pokud otevíráte podnik poprvé, vždy se na všechno zeptejte raději třikrát, než vůbec, ušetří vám to spousty starostí do budoucna.

Všechny informace můžete samozřejmě najít online, ale určitě je dobré se vypravit na příslušné úřady tak, kam bude vaše živnost spadat. Pokud se zeptáte osobně, často navážete kontakt s úředníkem, se kterým budete nadále v kontaktu, a to může být veliká výhoda.

6.     Najděte první partnery a lokální dodavatele

V podnikání často platí, že ve dvou se to lépe táhne. Někdy ještě lépe ve třech a případně v co nejvíce lidech. Pokud navážete silná partnerství, určitě to pro vás bude velká výhoda. Dodavatelů, kteří budou mít zájem prodávat ve vašem podniku, může být celá řada. První z nich samozřejmě budou dodavatelé kávy. Nebojte se, si nechat zpracovat nabídka spolupráce od každého z nich, můžete být překvapeni, na jaké výhody se můžete dostat. Stejně tak neváhejte a využijte služeb dalších podnikatelů v okolí. Může se jednat o cukráře či pekaře a další! Vám mohou odpadnout starosti s přípravou občerstvení a vše navíc můžete dostávat ve vyšší kvalitě, než umíte sami vyrobit. A pokud prodáváte něčí dorty, určitě k vám pošle své zákazníky na kafe!

7.     Propagujte svoji kavárnu online i offline

Aby k vám lidé přišli, musí o vás vědět. Jak co nejrychleji nechat rozkřiknout, že je v lokalitě nová kavárna, kde si mohou pochutnat na všem, co nabízíte? Možností je spoustu, ale určitě věnujte dostatečnou pozornost jak metodám offline, tak metodám online. Cest, jak propagovat lokální podnikání, je opravdu hodně, nebojte se je vyzkoušet všechny.

Pokud chcete, aby si lidé v místě vašeho působení zapamatovali váš podnik, nechte si vyrobit neon na míru!

Jak otevřít kavárnu neon

8.     Udělejte průzkum mezi zákazníky

Velmi častou chybou všech podnikatelů je to, že si jsou téměř jisti, že nabízí správnou věc, ale jen málokdy se zeptají svých zákazníků na názor. Pokud chcete vědět, co zákazníci chtějí, musíte se zkrátka zeptat.

Nejlepší cestou je věnovat tomuto průzkumu svůj čas a ideálně si k hostům na chviličku přisednout a prostě se zeptat. Zcela otevřeně poprosit o názor na to, co je dobré a co by naopak mohlo být lepší. Pokud na tuto metodu nemáte čas, nebo kuráž, zvolte dotazník. Pokud vám hosté dotazník vyplní, nejspíš vám na vás alespoň trochu záleží. Pokud je tedy za jejich odpovědi odměníte například slevou na další nákup, s největší pravděpodobností se vrátí. A když zaznamenají, že jejich podněty někdo skutečně čte a uvádí v praxi, budou se vracet i nadále.

9.     Připravte si sezonní nabídky

Lidi, kteří pravidelně chodí do kaváren, a restaurací, je možné rozdělit do dvou skupin. Konzervativce a experimentátory. Pro obě skupiny byste měli mít připravené takové menu, ze kterého si pokaždé vyberou.

Zatímco konzervativci si najdou to, co jim chutná a pak pokaždé objednají to stejné, experimentátoři musí zkusit pokaždé něco jiného. Někdy to vyjde, někdy ne, ale zkrátka rádi zkoušejí nové věci. Tak širokou nabídku je ale těžké mít nonstop a proto je dobré se připravit na sezonnost nabídek.

Můžete tak měnit část menu například na základě ročního období. V létě je pak dobré nabízet něco osvěžujícího, na podzim naopak něco co zahřeje. Tím často postrčíte k experimentům i tu skupinu, jejichž volba je jinak vždy stejná.

10.Jak otevřít kavárnu? Mějte nad vším přehled!

Asi hlavní rada a to nejen v případě, když bádáte jak otevřít kavárnu. Musíte mít přehled. Neustále a nad vším. Pokud máte přehled, nedostanete se do situací, kdy vám budou docházet zásoby, finance, nebo kdy nebudete vědět, kdo zrovna má směnu. Zkrátka a dobře – kdo má přehled, ten má vše pevně ve svých rukou a nemusí pak hasit nouzové situace za pochodu!