Ne každé podnikání je možné provozovat na národní, nebo dokonce mezinárodní úrovni. Lokální podnikání je základem každé společnosti a pomáhá všem obyvatelům daného místa k tomu, aby mohli žít lépe ve své lokalitě. To ale neznamená, že lokální byznys není konkurenční prostředí a že není potřeba přemýšlet nad tím, jak se zviditelnit a prosadit. Pokud i vy cílíte právě na zákazníky z přesně daného území, tak by vás mohlo zajímat vše o tom, jak propagovat lokální podnikání.
Co to je lokální podnikání?
Kdo je tedy lokálním podnikatelem? Nejčastěji to může být třeba kadeřnice, kavárna, řeznictví, nebo například realitní kancelář. Zkrátka každý, jehož zákazníci jsou nejčastěji spojeni s konkrétní vesnicí, městem, nebo jakoukoli jinou, přesně definovanou lokalitou. Lokální podnikatelé nejčastěji působí na jednom místě, ale samostatnou kategorií mohou být například trhovci. Ti působí každý den někde jinde, ale přitom lokálně.
Jak o sobě dát vědět novým zákazníkům a jak si udržet ty stávající? To je otázka, která s sebou přináší mnoho odpovědí a každému bude fungovat něco úplně jiného. Níže pro vás máme inspiraci k tomu, jaké možnosti můžete vyzkoušet!
Jak propagovat lokální podnikání online?
I když se může zdát, že pro lokální byznys bude hlavní především to, aby si vás lidé všimli naživo, na ulici, opak je pravdou. Online reklama je velice snadným nástrojem k tomu, jak rychle a levně oslovit potenciální zákazníky v dané lokalitě. Dnes má mobil denně v ruce naprosto každý, nezávisle na tom, odkud je, proto pokud začínáte, určitě zvažte jak „rozkřiknout“, že podnikáte právě online. Pokud se lidem bude Vaše služba líbit, budou vážit cestu až do vaší provozovny.
Facebook a Instagram
Asi nejlepší cesta pokud začínáte v nové lokalitě, je použití největších sociálních sítí. Facebook a Instagram. Zvlášť v případě, pokud budete nabízet nějaký produkt, který je možné hezky nafotit, či natočit, tak určitě má tento způsob smysl. Díky reklamě na Facebooku a Instagramu můžete cílit na lidi jen dle dané lokality či okruhu od určitého místa. Jedná se o takový „kobercový nálet“ kdy o sobě dáte vědět zkrátka všem, kdo v místě bydlí či pracuje. Když zaujmete? Přijdou.
Reklama na sociálních sítích je asi nejsnazší způsob jak propagovat lokální podnikání, které je úplně na začátku!
Google Ads
Další, velice intuitivní cestou je použít největší světový vyhledávač Google. Konkrétně poté Google Ads, kde můžete také nastavit cílení dle vybrané lokality. Hlavní rozdíl oproti reklamě na sociálních sítích je to, že cílíte už na někoho, kdo něco hledá. Pokud tedy někdo hledá například masážní centrum a je v dané lokalitě, může se mu vaše reklama zobrazit. Stejně tak se mu může vaše reklama i následně připomínat, zde jde o tzv. remarketing. V takovém případě budete možnému zákazníkovi stále na očích a možná jej „ulovíte“.
Sklik a partnerská síť seznamu
Že je seznam mrtvý a na ústupu? Pokud vám to někdo tvrdí, můžete ho s klidem ignorovat. Pozice Seznamu je stále velmi silná a to především v kombinaci s partnerkou sítí webů seznam.cz. Pokud chcete cílit na své zákazníky, zvažte využití Skliku především při remarketingu. Za své peníze můžete dostat podstatně více zobrazení, než od Googlu a to často z naprosto stejných webů. Pokud Sklik na remarketing vyzkoušíte, sami uvidíte, že na svou reklamu budete narážet prakticky pořád.
Obecně je potřeba říci, že onlinová reklama by měla být určitě prvním krokem, pokud se rozhodnete podpořit svůj lokální byznys. Stejně jako pro všechny ostatní zde totiž platí, že velice dobře řídíte vlastní reklamní rozpočet a také snadno vyhodnotíte, jak je reklama úspěšná. Vše online je zkrátka dobře měřitelné. A možností je obrovské množství!
Jak propagovat lokální podnikání offline?
Offline reklama je velice často tím, co lokální podnikatele svádí nejvíce. Je totiž podstatně více „hmatatelná“ než ta onlinová a pokud s ní začnete, budete vidět. Jaké možnosti tedy můžete vyzkoušet?
Lokální noviny, týdeník či měsíčník
Prakticky každé trochu větší město má svůj vlastní výtisk, ve kterém se věnuje lokálním tématům, ale také je v něm možné umístit reklamu. Právě kvůli tomu, že takový „plátek“ je čtený převážně obyvateli dané lokality, tak se jedná o perfektní místo a příležitost jak propagovat lokální byznys. Pokud budete chtít v takové publikaci inzerovat, určitě se nejdříve podívejte na to, jaké reklamy je možné uvnitř najít. Ta vaše by měla být samozřejmě lepší, chytlavější a zapamatovatelnější. Boj o zákazníka na lokální úrovni je stejně tvrdý, jako kdekoli jinde!
Roznos letáčků, plakáty, billboard
Tištěná reklama je další možností, kterou můžete vyzkoušet. Často je dobré takovou reklamu doprovodit nějakou výzvou k akci. Pokud se rozhodnete pro roznos letáků, je možné každému kdo přijde do týdne dát slevu 20% na první nákup, či podobně. Věřte tomu, že jestli bude vaše služba dobrá, lidé se vrátí rádi i bez slevy. Stejně tak je dobré podobné aktivity využít i v případě výročí nebo sezónnosti vaší nabídky. Pokud prodáváte burčák, nebojte se o sobě v září dát vědět, ta šance je jednou za rok!
Neonová reklama
Kdo není vidět, ten zákazníka neuloví. Pokud o vašem krámku, či provozovně nebude nikdo vědět, tak k vám zákazník může leda omylem zabloudit. Být vidět je zkrátka potřeba a to ideálně tak, abyste byli vidět lépe, než vaše konkurence. K tomu můžete využít právě neonovou reklamu. Díky ní budete vidět nejen ve dne, ale také v noci a tak nějak je možné konstatovat, že co svítí, to se lidem líbí. A to si také zapamatují. Ideální samozřejmě je, pokud si necháte sestavit vlastní neon na míru tak, aby přesně odpovídal vašim požadavkům na barvu, velikost a především vašemu podnikání – tedy názvu či logu.
Reference od spřátelených „kolegů“
Nejsilnější metodou, jak získat zákazníky, je doporučení. Od známého, rodiny, nebo od někoho „z oboru“. Asi je vám jasné, že pokud vám automechanik doporučí místní odchod s doplňky na auto, asi budete jeho doporučení věřit více, než když vás doporučí někdo, kdo danému oboru nerozumí. Takové kontakty je samozřejmě dobré budovat a doporučovat se navzájem. Díky tomu budete získávat relevantní zákazníky, kteří vás rádi doporučí dále.